Gå dig i form på bare 21 minutter

Hvis du er lidt oppe i alderen, så skal du ikke lade dig overraske, hvis lægen ordinerer flere gåture som løsning på de skavanker, som du eventuelt skulle møde op med. For ganske almindelige gåture er nemlig ved at blive anerkendt indenfor lægevidenskaben som noget nær et vidundermiddel, der har større positiv effekt på risikoen for sygdom og diverse lidelser end noget kendt lægemiddel på markedet. At der så samtidig er tale om en fuldstændig gratis ydelse uden sideeffekter, har været med til at gøre gåture til en stadig mere populær løsning på de alderdomsrelaterede lidelser, som vi alle på et tidspunkt løber ind i.

Harvard-eksperter anbefaler

Ifølge eksperter fra det anerkendte Harvard Medical School vil 2,5 times gåtur om ugen – hvilket svarer til 21 minutter om dagen – være nok til at reducere din risiko for at få hjertesygdomme med hele 30 pct. Men ikke nok med det, det er også blevet bevist at de daglige gåture er med til at reducere risikoen for de onde og desværre alt for udbredte livstruende sygdomme som diabetes og kræft, lavt blodtryk og kolesterol. At den daglige gang så samtidig både holder dine små grå oppe i hjernen friske og skarpe og humøret oppe gør det endnu sværere at forstå, at nogen kan finde anledning til at skippe den daglige tur på fodsålerne.

Træthed og manglende motivation

Men det sker altså alligevel alt for ofte. Folk nævner bl.a. træthed og manglende motivation, når spørgeundersøgelser har søgt årsagerne til sundhedsvaner eller mangel på samme. Andre undersøgelser har så samtidig vist, at et vist konkurrenceelement enten med en selv eller andre er noget af det som virker bedst til alligevel at få folk op af sofaen og ud og få rørt benene på fortovene, stierne og strandbredderne. Og her er simple skridttællere faktisk noget af det mest effektfulde.

Længere med skridttæller

Forskere fra Center for Physical Activity and Health ved University of Tennessee har således i forbindelse med et studie om vaner og helbred bedt en gruppe kvinder om at tage en frisk daglig gåtur på 30 minutter eller akkumulere 10.000 skridt. Kvinderne som valgte at tælle skridt, viste sig at tage 2.000 flere skridt pr. dag end dem, som gik efter de 30 minutter. Skridttællere kan fås i alle afskygninger, som f.eks. enheder man kan spænde på løbeskoen. Der findes samtidig også mange ure med skridttæller, der alt efter behov og pengepung kan byde på en række ekstra features, såsom måling af hjerterytmer og GPS-funktioner.

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar

powered by Typeform