Pronation og den rette behandling

Oplever du smerter i fod, knæ eller ryg under for eksempel træning og ved løb? Så udsætter du måske dig selv for en eller flere belastningsskader på grund af en mere eller mindre forkert belastning fra foden. Det kan for eksempel være pronation, som opstår på grund af fejl i de bevægelser, som der sker i foden.

Bevæg foden korrekt

Pronation betyder, at foden synker indad, hvorfor der forårsages en forkert bevægelse i både fod, underben, knæ, hofte og ryg. Mellemfoden synker således indad ved vægtbæringen, hvorfor ledbånd og muskler, som støtter de mindre knogler i foden, opspændes. Denne bevægelse eller fejlstilling, om man vil, kan føre til, at smerterne fordeler sig længere ud i hele kroppen og besværliggør ting, som blandt andet den daglige træning og en frisk løbetur.

Næsten alle har en vis del pronation, og det er således normalt, at denne bidrager til underbenets optag af støddæmpning. Det er derfor først, når fejlstillingen øges, at der opleves en overpronation, der kan føre til overbelastning og større ubehag i både fod, underben, knæ og ryg. Det er især folk med en lav fodhvælvning og platfod, som vil opleve overpronation.

For at modvirke og mindske risikoen for overpronation er det vigtigt at være i besiddelse af og anvende det rigtige udstyr. Det anbefales derfor at gøre brug af sko med forpronationsdæmpning og pronationssåler, som fungerer yderst ergonomisk effektivt, når det ønskes at modvirke overpronation, idet foden med sådanne redskaber føres frem til dens neutrale, korrekte placering.

Det er især ved gang og løb, at det er vigtigt at være bevidst om, hvordan man ruller korrekt hen over foden. Ved en god fodafvikling vil ydersiden af hælen ramme jorden først, hvis det er indersiden af hælen, der oplever mest slid, er der stor sandsynlighed for pronation. Denne form for forkert løb og gang kan dog trænes. Det kan blandt andet ske ved, at man foretager små bevægelser, hvor man fra ydersiden af hælen ruller hen over sin fod mod indersiden af foden – også kaldet svangen. Rulningen indad er med til at bevirke, at svangen dæmper for stødet. Bevægelsen fortsættes efterfølgende til storetåen, som også er den del af kroppen, der bruges til at sætte af til et nyt skridt.

Hvis det ønskes at træne sig selv i at gå og løbe korrekt, bør man starte med et par timer dagligt, for herefter at øge mængden gradvist. Det skyldes, at man i starten ofte vil opleve ømme fødder og ben grundet den uvante form for bevægelse. Det anbefales derfor også at starte øvelserne uden sko, således foden ikke automatisk formes efter skoens indretning. Efterfølgende og ved brug af sko er et par indlægssåler det bedste alternativ på markedet, da det således ikke kun er symptomerne, der behandles, selve årsagen til pronation forebygges også.

Vil du af med pronationen?

Ønsker du yderligere råd og vejledning til, hvilke indlægssåler du skal vælge for at sørge for en sund fodstilling under træning og løb? Så læs mere om pronation.

Ingen kommentarer endnu.

Skriv et svar

powered by Typeform