Styrketræning øvelser – De 3 basis øvelser

3 øvelser til styrketræning

Hvis man kender en smule til styrketræning eller har været i et træningscenter før, kender man formentlig også disse 3 basale styrketræningsøvelser. De er ikke populære uden grund – til sammen danner de nemlig et godt grundlag for styrketræning af hele kroppen. Hvis du skal i gang med styrketræning eller allerede smider rundt med vægte, så overvej om ikke disse øvelser skal med i træningsprogrammet!

Styrketræning øvelser

De følgende tre øvelser er alle basis  og flerleds styrketræningsøvelser. Det betyder at du involverer flere muskler i kroppen end ved isolationsøvelser. Det gode ved dette er, at du ved hjælp af flere muskler kan løfte mere end med én muskel og du får derfor en større belastning af musklerne. Den større belastning bidrager til at din styrke og muskelmasse øges bedre. Derudover er basisøvelser rigtig gode til at stabilisere din krop og give en grundlæggende styrke. De tre øvelser bænkpres, squat og dødløft er også dem man konkurrerer mest i ved styrketræningskonkurrencer.

Bænkpres

Dette er uden tvivl den mest udbredte øvelse blandt folk der dyrker styrketræning. Bænkpres foregår meget simpelt ved at man ligger på en bænk, sænker en vægtstang med belastning ned til brystet og derefter presser den op igen. Du træner primært dine brystmuskler, men involverer også både triceps og skuldermusklerne. Du kan se en video af udførelsen af bænkpres her:

Squat

Squat er en anden meget populær styrketræningsøvelse. Du placerer en vægtstang over skuldrene og går derefter op/ned med benene. Det lyder meget simpelt og det er det egentlig også, men teknikken er meget vigtig! Man skal derfor sørge for at starte i de små kilo og lære øvelsen rigtigt. Når først den sidder der, vil man til gengæld kunne træne sine ben rigtig godt og effektivt. Squat aktiverer de store ben og lårmuskler, lægmuskler og stabiliserer rigtig mange af dine muskler i din ryg. Squat er desuden den bedste øvelse til en god røv! Du kan se en video af udførelsen af squat her:

Dødløft

Den sidste styrketræningsøvelse vi skal tale om er dødløft. Dødløft er en rigtig god basis øvelse, som desværre ikke bliver praktiseret lige så meget som den burde. Rigtig mange er usikre på teknikken i øvelse og frygter derfor at kunne komme til skade eller ikke få noget ud af den. Tag dig lidt tid til at mestre øvelsen og du vil hurtigt finde ud af hvor mange muskler du aktiverer! I dødløft løfter du en vægtstang fra “død” position på gulvet, til du er oprejst med den i hænderne. Du bruger virkelig dine rygmuskler og både dine ben og arme får gavn af øvelsen. Du kan se en video af udførelsen af dødløft her:

*Artikel foto af Isaf Media

Om FitnessTips.dk

På FitnessTips.dk får du de bedste artikler om træningstøj, træningsudstyr og alt hvad du har brug for, til at holde din krop i god og sund form!
Comments are closed.

powered by Typeform